x تبلیغات
آموزش موسیقی

اهمیت تیونر ها در کوک کردن پیانو

 قرار دادن هر نت در هارمونی مناسب نیازمند دانش فنی و مهارت خاصی است. اشخاصی که پیانوی شما را تیون (کوک) می کنند نه تنها صدای هر نت هنگام فشردن هر کلید را می شنوند، بلکه محدوده فرکانسی که به آن هارمونیک گفته می شود را نیز در نظر می گیرند. مغز انسان تمام وقت در حال پردازش هارمونیک ها است. هارمونی صدای شما در واقع باعث متمایز شدن صدای شما نسبت به دیگران می شود. با تمرین می توانید هارمونی های هر تن را تشخیص دهید. به عنوان کثال هر دو تن در فاصله یک چهارم دارای یک هارمونی می باشند: هارمونیک چهارم تن پایینتر و هارمونیک سوم تن بالاتر.

نحوه کوک کردن پیانو

 مردم غالبا صداهای low (اکتاو پایین) پیانو را کمی بلندتر از چیزی که هستند و همچنین صداهای High (اکتاو بالا) را مقداری آرامتر از صدای اندازه گیری شده با یک تیونر الکترونیکی می شنوند. به گفته Vartoukian یکی از متخصصان در حوزه پیانوهای آکوستیک، این امر به خاطر پاسخ مغز برای درک صداهای بین محدوده شنوایی انسان رخ می دهد. تیونر های پیانو دامنه نت های اکتاو بالا و پایین را به طوری گسترش می دهند که همه ی نت ها در ذهن نوازنده به صورت کاملا کوک در نظر گرفته شوند.

 
برای تیون کردن پیانو ابتدا نیاز به دستورالعمل استفاده از انبر مخصوص کوک یا نرم افزار کوک بر روی تلفن همراه خود دارید. رایج ترین روش کوک کردن در استرالیا A = 440Hz است. تیونر های پیانو از اهرم کوک (تیون) به منظور شل یا سفت کردن سیم ها بوسیله ی  تغییر وضعیت پین ها استفاده می کنند.

برای شروع،یاد گیری یوکللی به چه لوازم جانبی‌ نیاز داریم؟

 موضوع لوازم جانبی همواره در همه سازهای مطرح است اما نکته‌ای که باید در نظر داشته باشید این است که برخی از آن‌ها برای نوازندگی ضروری و برخی دیگر برای شروع غیر ضروری هستند.

از مهم‌ترین لوازم جانبی‌ای که برای شروع نوازندگی به آن‌ها در این ساز نیاز دارید می‌توان به سیم و پیک اشاره کرد زیرا این دو یکی از مهم ترین قسمت‌ها در نوازندگی این ساز به شمار می‌روند.

نکته‌ای که باید در نظر داشته باشید این است که سیم‌هایی که برای ساز خود انتخاب می‌کنید باید متناسب با بدنه یوکللی شما انتخاب شوند تا بتوانید بهترین صدای ممکن را از آن‌ها به دست بیاورید.

با این که بسیاری از افراد این ساز را با استفاده از انگشتان خود می‌نوازند، اما اگر شما تصمیم دارید تا این ساز را با استفاده از پیک بنوازید، می‌توانید پیک‌های مختلف را امتحان کرده و به این ترتیب به نوازندگی بپردازید.

یکی دیگر از لوازمی که به شدت خرید آن را پیشنهاد می‌دهیم، خرید یک تیونر است. شما با استفاده از این تیونرها می‌توانید ساز خود را دقت بسیار بالایی کوک کنید که این موضوع باعث می‌شود تا همواره از کوک بودن یوکللی خود مطمئن شوید.

نکته‌ای که باید بدانید این است که برخی از یوکللی‌های الکتریک دارای یک تیونر داخلی هستند که برای کوک کردن ساز خود می‌توانید از آن استفاده کنید.

اگر به دنبال خرید یوکللی‌های الکتریک هستید، باید در نظر داشته باشید که می‌توانید برای به دست آوردن صدای مورد نظر خود از امپلی فایرهای آکوستیک استفاده کنید. این امپلی فایرها پارامترهای مختلفی را در اختیار شما قرار می‌دهند و همین موضوع باعث می‌شود تا بتوانید به راحتی صدای مورد نظر خود را از ساز خود به دست بیاورید.

 

 اگر می‌خواهید یوکللی خود را ضبط کنید، در صورت داشتن یوکللی الکتریک، می‌توانید آن را مستقیما به کارت صدای خود متصل کرده و به این ترتیب آن را ضبط کنید و یا با میکروفون گذاری امپلی فایر، صدای خاص و منحصر به فردی را برای آهنگ خود به دست بیاورید. برای ضبط کردن یوکللی‌های آکوستیک نیز می‌توانید همانند گیتارهای آکوستیک، با قرار دادن میکروفون در مقابل ساز، به صدای مد نظر خود دست پیدا کنید.

کیف‌ها و کیس‌ها از دیگر لوازمی هستند که هنگام خرید ساز خود باید تهیه کنید. کیس‌ها به طور کلی به دو شکل گیگ بگ و هارد کیس عرضه می‌شوند.

گیگ بگ‌ها کیف‌های پارچه‌ای نرمی هستند که می‌توانید برای حمل ساز خود از آن‌ها استفاده کنید. نکته‌ای که باید بدانید این است که این کیف‌ها، از ضربه‌ها جلوگیری نمی‌کنند. از طرفی، هارد کیس‌ها این امکان را برای شما فراهم می‌کنند تا با خیالی آسوده تر بتوانید یوکللی خود را حمل کنید.

این کیس‌ها استحکام بالایی دارند و می‌توانید از آن‌ها برای مسافرت با هواپیما استفاده کنید تا جلوی ضربه‌های احتمالی به ساز خود را بگیرید.

برای خرید یک یوکللی، چقدر باید هزینه کنیم؟

 بودجه و قیمت سازها یکی از مهم ترین مباحثی است که باید آن را در نظر بگیرید. یوکللی‌ها دارای مدل‌های مختلفی هستند که هر کدام از آن‌ها دارای طیف قیمتی متفاوتی می‌باشند.

 
برای مثال، مدل‌های بسیار ارزان قیمتی وجود دارند که با استفاده از متریال بی کیفیت ساخته شده‌اند. این یوکللی ها قیمت بسیار ارزانی دارند و عموما برای نوازندگان حرفه‌ای مناسب نیستند.
 
برای خرید یوکللی‌های با کیفیت می‌توانید از برندهای معتبری مثل آیبانز و کورت خرید کنید زیرا این برندها نه تنها کیفیت ساخت بسیار بالایی دارند، بلکه مدل‌های مختلف با قیمت‌های مختلفی وجود دارند که می‌توانید آن ها را تهیه کنید و با استفاده از آن‌ها به نوازندگی با این ساز بپردازید.

یوکللی از چه قسمت‌هایی تشکیل شده است؟

 ساخت یوکللی و قسمت‌های آن، شباهت بسیاری به گیتار دارد و اگر با قسمت‌های مختلف گیتار آشنایی دارید، قسمت‌های مختلف یوکللی نیز بسیار برای شما آشنا خواهند بود. اما به طور کلی همانند گیتارهای آکوستیک، یوکللی نیز شامل بدنه، حفره صدا، بریج، پیک گارد، دسته، فرت بورد، هد استاک و سر کوک‌ها می‌باشد.

 
بدنه در واقع قسمتی است که شما می‌توانید با استفاده از پیک و یا انگشت خود سیم‌های مختلف را به صدا در بیاورید. در قسمت میانی بدنه، یک حفره وجود دارد که به آن حفره صدا گفته می‌شود. صدای یوکللی در حالت آکوستیک به دلیل وجود حفره صدا پخش می‌شود.
 
پیک گارد یک لایه محافظ در زیر حفره صدایی است که باعث جلوگیری از بروز خط و خش هنگام نواختن ساز می‌شود. این ویژگی تنها در برخی یوکللی‌ها وجود دارد و در همه سازها یافت نمی‌شود.
 
دسته و فرت بورد قسمت‌هایی هستند که می‌توانید بر روی آن‌ها با قرار دادن انگشت خود بر روی فرت‌های مختلف، نت‌های مختلف را بنوازید. فرت بورد به تکه چوبی گفته می‌شود که فرت‌ها بر روی آن سوار شده‌اند و به طور کلی به قسمتی که دست خود را بر روی آن قرار می‌دهید تا بتوانید با استفاده از فرت‌های مختلف به نوازندگی نت‌های مختلف بپردازید، دسته گفته می‌شود.
 
هد استاک به قسمت انتهایی دسته گفته می‌شود که سیم‌ها به سر کوک‌ها متصل می‌شود. شما در قسمت هد استاک می‌توانید ساز خود را کوک کنید. همانند گیتارها نیز، طول سیم‌ها از بریج تا سر کوک‌ها محاسبه می‌شوند. در واقع سیم‌ها در دو ناحیه بسته می‌شوند. یکی از آن‌ها بریج که بر روی بدنه یوکللی قرار دارد و دیگری سر کوک‌ها که در قسمت هد استاک وجود دارند.
 
نکته ای که باید در نظر داشته باشید این است که این قسمت‌ها درباره یوکللی‌های آکوستیک صدق می‌کنند. در یوکللی‌های الکتریک، عموما یک سیستم الکترونیکی نیز در زیر قسمت بریج نصب می‌شود و شما می‌توانید به این وسیله، ساز خود را به سیستم‌های صوتی، امپلی فایرها و یا کارت صداها متصل کنید و به ضبط آهنگ‌های خود، تمرین و اجرای زنده بپردازید.
 
در مدل‌های الکتریک این ساز عموما پیکاپ‌ها صدای این گیتار را جذب می‌کنند و به سیگنال الکتریکی تبدیل می کنند. شما همچنین می‌توانید صدای یوکللی خود را با استفاده از پری امپ‌ها و اکولایزرهایی که بر روی این ساز ها در نظر گرفته می‌شود تغییر دهید و به صدای مورد نظر خود دست پیدا کنید.

صدای چوب رزوود

 چوب رزوود چوبی متفاوت تر نسبت به چوب میپل می باشد. این چوب از نظر ظاهری، رنگی تیره تر از چوب میپل دارد و از نظر صدایی چوبی است که صدایی گرم و گرد را در اختیار شما قرار می دهد. این چوب را بر روی انواع دسته ها به ویژه دسته هایی ساخته شده از چوب میپل استفاده می کنند. یکی از دلایلی که بسیاری از افراد از گیتار های استرتوکستر و تلکستر که از چوب رزوود برای فرت بورد آن ها استفاده شده است، استفاده می کنند، این است که این چوب باعث شده است تا صدای تیز این گیتار ها کمی گرم تر کند و به این ترتیب می توانید صدایی متفاوت تر را با استفاده از این گیتار ها در اختیار داشته باشید.

 
نکته ای که درباره این ها وجود دارد این است که با این که با این که بسیاری از افراد گیتار هایی با چوب رزوود را به گیتار هایی با چوب میپل ترجیح می دهند، اما صدایی که این چوب ها به گیتار می دهند کاملا سلیقه ای است.
همچنین این نکته را نیز در نظر داشته باشید که استفاده از برخی از فرت بورد برای گیتار های یک سبک خاص مناسب تر هستند. موضوع چوب فرت بورد ها کاملا موضوع چوب و طرح بدنه است و هر آرتیستی ممکن است برای سبک خاص خود از یک چوب خاص استفاده کند.
 
یکی از موضوعاتی که درباره چوب رزوود وجود دارد این است که بر خلاف بسیاری از چوب ها که تنها به نظافت نیاز دارند، چوب رزوود نیازمند این است که با استفاده از روغن های مخصوص تمیز شده و رطوبت آن ها بازیابی شود. بسیاری از نوازنده ها برای این کار از روغن لیمو استفاده می کنند. این موضوع موضوع سختی نیست و تنها کافی است تا هنگامی که در حال تعویض سیم های خود هستید، حدود ۵ دقیقه روغن لیمو را بر روی فرت بورد خود قرار دهید.

صدای چوب میپل

 چوب میپل یک چوب بسیار سخت است که ظاهری بسیار روشن دارد. این چوب صدایی بسیار تیز و شفاف دارد و باعث می شود تا هنگامی که گیتاری که دارای فرت بورد میپل است را در دست می گیرید، متوجه می شوید که صدای این گیتار ها مقداری شفاف تر و تیز از دیگر گیتار ها می باشد. این فرت را معمولا در کنار دسته ای ساخته شده از چوب میپل قرار می دهند و برای بدنه نیز از بدنه چوب های سبک تر همانند چوب آلدر استفاده می کنند.

 
فرت بورد های میپل در ساخت گیتار ها به دو صورت وجود دارند، یکی از روش ها این است که فرت بورد و دسته، چوب یک تکه ای هستند که از آن برای ساخت هر دو آن ها استفاده می شود. در این روش تنها برش کاری بر روی چوب انجام می شود و سپس یک Truss Rod به داخل دسته فرستاده می شود.
 
این روش، روشی است که شرکت فندر برای ساخت گیتار های تلکستر و استرتوکستر خود استفاده می کند. البته در دیگر گیتار های این شرکت نیز دیده ایم که مهندسین این شرکت از این روش برای ساخت دسته های خود استفاده می کنند. بسیاری از شرکت ها نیز از این روش برای ساخت دسته های خود استفاده می کنند. نتیجه استفاده از این روش، دسته ای است که حس فوق العاده ای را به نوازنده می دهد.
 
راه دوم استفاده از این فرت بودر به این صورت است که یک فرت بورد ساخته شده از چوب میپل را با استفاده از چسب بر روی یک دسته می چسبانند. این موضوع این قابلیت را برای شرکت سازنده گیتار ایجاد می کند تا با استفاده از این روش بتواند دسته هایی از چوب های مختلف نظیر ماهون استفاده کنند و صدا های بسیار خاصی را تولید کنند.

تفاوت صدای چوب های رزوود و میپل

 فرت بورد گیتار الکتریک یکی از مهم ترین قسمت های این ساز است و از مهم ترین چوب هایی که برای ساخت آن استفاده می شود می توانیم به چوب های رزوود و میپل اشاره کنیم. این دو چوب، تفاوت بسیار فاحشی از نظر ظاهر و رنگ با یکدیگر دارند، اما نکته ای که اهمیت دارد، صدای آن هاست. بهتر است هنگام خریدن ساز، بدانیم که هر کدام از این فرت بورد ها، چه تاثیری بر روی صدای نهایی ساز خواهند داشت. در این مقاله سعی داریم تا نقاط قوت و ضعف هر کدام از این چوب ها را برای شما بگوییم تا بدانید با هر کدام از این چوب ها می توانید چه صدایی را به دست بیاورید.

 
در ادامه به صورت کاملا اختصاصی به موضوع صدای هر کدام از این چوب ها و سعی می کنیم که بتوانید بهترین انتخاب را داشته باشید. نکته ای که باید مد نظر داشته باشید این است که اگر یک نوازنده تازه وارد هستید، چوب فرت بورد تاثیر زیادی بر روی نوازندگی شما نخواهد گذاشت و شما می توانید با استفاده از هر فرت بوردی به تمرین بپردازید. اما به عنوان یک نوازنده حرفه ای بهتر است تفاوت صدایی این چوب ها را بدانید و بسته به سلیقه خود از میان این دو چوب انتخاب کنید.
 
فرت بورد هر گیتار یکی از مهم ترین قسمت های آن است. زیرا یکی از قسمت های گیتار است که شما بیشترین برخورد را با آن دارید و با استفاده از آن می توانید نت های مختلف را بنوازید. این موضوع به این معناست که فرت بورد گیتار تاثیر بسیار مستقیمی چه بر روی نحوه نوازندگی شما و چه بر روی صدایی که از گیتار دریافت می کنید دارد. همچنین یکی از نکاتی که باید در نظر داشته باشید این است که بعضی از فرت بورد ها نیازمند نگه داری بهتر هستند و این در حالی است که برخی دیگر از فرت بورد ها را می توانید بدون نگرانی استفاده کنید.
 
این موضوع را نیز در نظر داشته باشید که انتخاب فرت بورد نیز یکی از مهم ترین تصمیماتی است که می توانید برای ساز خود بگیرید

استفاده از ورک استیشن بعنوان کارت صدا

 برخی از این محصولات را می توانید به عنوان یک کارت صدای USB نیز در نظر بگیرید و با استفاده از آن در نرم افزار میزبان خود به ضبط بپردازید. اگر این موضوع، یکی از نکاتی است که می خواهید تا کیبورد ورک استیشن شما نیز از آن بهره مند باشد، حتما مطمئن شوید که این محصولات دارای ورودی Line هستند و یا می توانید از آن ها به عنوان یک کارت صدا نیز استفاده کنید یا خیر.

سمپل ریت و Bit Depth

جز مواردی است که اگر به دنبال تنظیم های بسیار حرفه ای هستید باید به آن توجه داشته باشید. بهتر است به دنبال کیبورد ورک استیشنی باشید که سمپل ریتی مخصوص فرآیند ضبط شما داشته باشد.

برخی از این محصولات دارای کنترلر ها و ناب هایی هستند که می توانید با استفاده از آن ها افکت های خود را تغییر دهید. همین موضوع باعث می شود تا این ویژگی برای بسیاری از افراد یک ویژگی مثبت در نظر گرفته شود. همچنین بسیاری از این محصولات این قابلیت را به شما می دهند تا متصل کردن یک نوع مموری به آن ها،Patch  ها و یا صدا هایی که با استفاده از این محصولات ساخته اید را ذخیره کنید و از آن ها برای پروژه های بعدی خود استفاده کنید.

کاربرد اصلی و شهرت ورک استیشن ها به دلیل قابلیت Sequence آن هاست

 با استفاده از این موضوع، شما این قابلیت را دارید تا بتوانید صدا های مختلف و یا تنظیم هایی که در حال اجرا آن هستید را از طریق MIDI ضبط کنید.همچنین برخی از این محصولات دارای ورودی Line نیز هستند که این امکان را برای شما فراهم می کنند تا بتوانید گیتار و یا بیس خود را به این محصولات متصل کرده و صدای ضبط شده آن ها را به عنوان بکینگ ترک استفاده کنید.

اما از مهمترین قابلیت هایی که این محصولات در اخیتار شما قرار میدهند می توانیم به افکت های آن ها اشاره کنیم. با استفاده از این افکت های بسیار با کیفیت، می توانید صدای خود را به سلیقه خود تغییر دهید و یا با استفاده از این افکت ها، صدا های بسیار خاصی را تولید کنید که با استفاده از آن ها می توانید آهنگ های بسیار خاص و منحصر به فردی را تولید کنید. افکن هایی که هر کدام از این محصولات از آن بهره می برند متفاوت است اما به طور کی می توانید با استفاده از این افکت ها، صدا های بسیار فوق العاده ای را به دست بیاورید.

اما در کنار این موضوعات، باید به دنبال چه نکاتی برای خرید این محصولات بود؟

یکی از مشخص ترین نکاتی که هنگام خرید این محصولات باید در نظر بگیرید کلاویه های آن هاست. تعداد آن ها در کیبورد های ورک استشین متفاوت است و از۴۹ کلاویه تا ۸۸ کلاویه را می توانید در این محصولات پیدا کنید. از دیگر ویزگی هایی که در رابطه با کلاویه ها باید بدانید این است که وزن آن ها به چه شکل است؟ بسیاری از این محصولات دارای وزن نیمه سنگین، سنگین و سینتی سایزری هستند که می توانید با توجه به سلیقه و یا کارکرد تان یکی از آن ها را انتخاب کنید.

صفحه قبل 1 2 3 4 5 6 7 8 9 صفحه بعد