x تبلیغات
آموزش موسیقی

گیتاری با سایز مناسب انتخاب کنید

 یکی از مهم ترین نکاتی که باید هنگام خرید اولین گیتار رعایت کنید، این است که گیتاری با سایز مناسب را برای هنرجو تهیه کنید. سایز گیتار، تاثیر مستقیمی بر راحتی نوازنده خواهد داشت. به خصوص اگر هنرجو کودک باشد. کودکان نمی توانند به راحتی با گیتار های سایز استاندارد به نوازندگی بپردازند و این موضوع باعث می شود تا نتوانند آن طور که باید در نوازندگی پیشرفت کنند. به همین منظور، شرکت های مختلف، گیتار های سطح مبتدی خود را در انواع سایز ها تولید کرده اند تا بتوانید به این وسیله، گیتار مناسب را تهیه کرده و با استفاده از آن بتوانید به راحتی در نوازندگی پیشرفت کنید.

 
با اینکه بسیاری از افراد بر این باور هستند که با خرید یک گیتار فول سایز، هنرجو پس از مدتی به این گیتار عادت کرده و می تواند در ادامه به نوازندگی بپردازد، اما حقیقت این است که یکی از مهم ترین فاکتور هایی که باعث می شود هنرجو دست از نوازندگی بر دارد، این است که سازی که با آن به تمرین می پردازد، برای او بسیار سخت و دشوار است. حال وضعیتی را تصور کنید که هنرجو با سازی مشغول به تمرین است که ابعاد گیتار برای دستان و به طور کلی برای بدن هنرجو بسیار بزرگ است. این موضوع باعث می شود تا علاقه و انگیزه هنرجو برای یادگیری به مراتب کم شده و نتواند به خوبی پیشرفت کند.

مزایای خرید گیتار دست دوم

 اما اگر همچنان در مورد خرید گیتار شک دارید و یا به دنبال خرید گیتار هستید که ساز آن ¾ است و می خواهید پس از مدتی گیتار دیگری خریداری کنید، پیشنهاد سارکالا به شما این است که گیتار دست دوم تهیه کنید.

 
  • گیتار های دست دوم صدایی قدیمی تر دارند که برای به دست آوردن صدا های وینتیج مناسب تر هستند.
  • گیتار های دست دوم عموما قیمت ارزان تر نسبت به گیتار های نو دارند و این موضوع باعث می شود تا با استفاده از آن ها بتوانید مقداری پول ذخیره کنید.
  • هنگامی که در بازار به دنبال گیتار های دست دوم باشید، به مواردی برخورد خواهید کرد که در بازار گیتار های نو دیگر تولید نمی شوند و با استفاده از این موضوع می توانید گزینه های بیشتری برای خرید در اختیار داشته باشید.

مزایای خرید گیتار نو

 اگر می‌خواهید یک گیتار با سایز استاندارد را برای تمرین و یادگیری انتخاب کنید، به شما پیشنهاد می کنیم تا یک گیتار نو از یکی از شرکت های مشهور در دنیای گیتار سازی تهیه کنید. دلیل این پیشنهاد موارد زیر می باشد:

 
  • ساز های نو معمولا دارای گارانتی هستند و اگر مشکلی برای سازتان پیش بیاید، آن را رفع می کنند.
  • گیتار های مدرن و نو اکثرا با استفاده از جدید ترین تکنولوژی ها تولید می شوند. همین امر کیفیت صدای این دسته از گیتار ها
  • یکی از مهم ترین ویژگی های گیتار های نو، این است که ظاهر آن ها بسیار مدرن است و همچنین حس یک ساز نو را به شما منتقل می کند.

گیتارهای ۱۲ سیم

 گیتارهای ۱۲ سیم در مدل‌های الکتریک و آکوستیک تولید می‌شوند و نحوه نوازندگی با آن‌ها بسیار شبیه به نحوه نوازندگی با گیتارهای شش سیم می‌باشد. تئوری‌ای که پشت تولید این گیتارها وجود دارد این است که به جای این که از شش سیم بتوانید استفاده کنید، به جای هر یک سیم، دو سیم قرار داده شده تا صدای بسیار خاصی را به دست آورید.

این گیتارها در دهه های ۶۰ و ۷۰ میلادی توسط بسیاری از گروه‌ها مورد استفاده قرار گرفته اما همچنان نیز طرفداران خاص خود را دارند. نکته مثبتی که در مورد این گیتارها وجود دارد این است که برای نوازندگی با آن ها نیاز به تکنیک های خاصی ندارید بلکه می‌توانید آن‌ها را همانند گیتارهای عادی بنوازید.

گیتار بیس‌

 با این که می‌توانیم بیس‌ها را سازهایی جداگانه نسبت به گیتار در نظر بگیریم، اما از مشهورترین سازهای بیس دنیا می‌توانیم به گیتار بیس‌ها اشاره کنیم.

 
همانند گیتارها، بیس ها نیز در انواع مختلفی تولید می‌شوند که از آن‌ها می‌توانیم به بیس‌های آکوستیک، الکترو آکوستیک و یا الکتریک اشاره کنیم. همچنین گیتارهای بیس مانند گیتارهای الکتریک در نسخه‌های ۴ سیم، ۵ سیم، شش سیم و حتی ۸ سیم نیز تولید می‌شوند که دست شما را برای نوشتن آهنگ‌ها بسیار باز می‌گذارند.
 
نوازنده‌هایی که برای مدتی به نوازندگی گیتار پرداخته اند، می‌توانند به راحتی با بیس‌ها نیز به نوازندگی بپردازند و لاین‌های بیس ساده را تمرین کنند.

گیتارهای الکتریک

 گیتارهای الکتریک را می‌توان از انعطاف پذی ترین و خاص‌ترین سازهای دنیا به شمار آورد. شما می‌توانید با استفاده از این گیتارها در تمامی سبک‌های موسیقی به نوازندگی بپردازید.

 
همچنین تنوع صداهایی که می‌توانید با استفاده از این ساز به دست بیاورید بی شمار است. نکته جالب در مورد گیتارهای الکتریک این است که تنها تفاوت ظاهر آن‌ها بسیار زیاد است، بلکه خود گیتارهای الکتریک نیز در انواع مختلفی تولید می‌شوند که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌شود.
سخت‌افزاری که در گیتارهای الکتریک مورد استفاده قرار می‌گیرد، گاهی بسیار متفاوت است. برای مثال بریج های بسیار گوناگونی را ممکن است بر روی انواع گیتارهای الکتریک مشاهده کنید که هر کدام صدا و ویژگی های خاص خود را دارند. مهم‌ترین ویژگی گیتارهای الکتریک، پیکاپ‌های آن‌ها می‌باشد. پیکاپ‌ها اصلی‌ترین دلیلی است که آن را الکتریک می‌نامیم.
 
شما می‌توانید این گیتارها را به کارت صدا و یا انواع امپلی فایرهای مختلف متصل کنید و صداهای گوناگونی را به دست بیاورید. نکته‌ای که در مورد این گیتارها وجود دارد این است که برخلاف گیتارهای آکوستیک و یا کلاسیک که صدای مدل‌های مختلف آن‌‍ها بسیار شبیه به یکدیگر است، صدای گیتارهای الکتریک گاهی زمین تا آسمان با یکدیگر تفاوت دارند.
 
این موضوع به این دلیل است که نه تنها در تولید گیتارهای الکتریک از چوب‌های بسیار متنوعی استفاده می‌شود، بلکه پیکاپ‌ها و یا دیگر سخت افزارهایی که در تولید این سازها استفاده می‌شوند نیز تاثیر بسیاری در صدای آن ها دارند. همچنین همان گونه که گفتیم، گیتارهای الکتریک خود در انواع مختلفی تولید می‌شوند که می‌توانیم از انواع آن به گیتارهای Hollow body و Semi Hollow Body و یا گیتارهای الکتریک Extended Range اشاره کرد.
تفاوت گیتارهای Semi Hollow Body و Hollow Body و گیتارهای الکتریک در بدنه آن‌ها می‌باشد. گیتارهای الکتریک عموما از بدنه‌هایی بهره می‌برند که از چوب‌های یک تکه ساخته شده است. این در حالی است که گیتارهای Hollow Body از بدنه‌هایی بهره می‌برند که از چوب‌های تو خالی برای ساخت آن‌ها استفاده می شود. همین موضوع باعث می‌شود تا آن‌ها را گیتارهای الکتریک نیمه آکوستیک نیز بنامند.
 
صدایی که این گیتارها تولید می‌کنند صدایی نرم تر و گرم تر از گیتارهای الکتریک عادی است. بیشتر نوازنده های بلوز و جز با استفاده از گیتارها توانسته اند به صدای مورد نظرشان دست پیدا کنند.
 
دیگر نوع گیتارهای الکتریک که طرفداران بسیاری نیز پیدا کرده است، گیتارهای Extended Range می باشند. این گیتارها گیتارهایی هستند که یا به شکل ۷ سیم و ۸ سیم تولید می‌شوند و یا طول دسته آن‌ها بسیار بلند است.
 
این گیتارها مناسب استفاده در سبک‌هایی مانند Djent و مدرن متال هستند و این امکان را برای شما فراهم می‌کنند تا بتوانید با آن ها کوک‌های بسیار پایین را نیز تجربه کنید و با استفاده از آن‌ها بتوانید آهنگ‌های جدید خود را تنظیم کنید.

فلوت کلید دار

 

نام اصلی این فلوت، Boehm است که نام سازنده آلمانی آن است و امروزه متداول ترین نوع فلوت در دنیا می باشد. نام دیگر آن نیزModern Flute یا Concert flute است. جنس این نوع فلوت برای افراد مبتدی از مس و روی با روکش نیکل یا نقره و در سطح حرفه ای جنس فلز نیز از نقره می باشد. فلوت های ویژه هم با روکش پلاتینیوم یا طلا با قیمت بسیار بالا ( چندین هزار دلار ) ساخته می شوند. طول آن تقریبا 67 cm و وزن آن 400 – 600 gr است. همچنین برای ساختن آن بیش از 150 قطعه لازم است. از جمله کلیدها، فنرها،پیچ ها، میله های نگهدارنده، غلطک ها و … .

ساختمان فلوت به سه قسمت تقسیم می شود:

1- head joint یا سر فلوت که جای لب بر روی آن است.

2- body یا بدنه که کلید های اصلی بر روی آن قرار دارد.

3- foot joint یا قسمت انتهایی فلوت.

در هنگام انتخاب شما با انواع مختلفی از یک مدل فلوت مواجه می شوید ( البته در خارج از کشور ) که فقط برای اطلاع دوستان تعدادی از این موارد رو می نویسم:

– نوع کلید ها : open hole , closed hole که نوع سوراخ باز برای مدل های حرفه ای است.

– فرم کلید سل: offset , in-line که در نوع in-line کلید سل با کلید های دیگر در یک ردیف است ولی در نوع offset که متداول است کلید سل مقداری از ردیف اصلی منحرف می باشد.

 

– نوع پایه : C-foot , B-foot که در نوع C پایین ترین نتی که می توانید اجرا کنید نت “دو” می باشد و در نوع B پایین ترین نت ، نت “سی” اکتاو قبل خواهد بود.

فلوت ریکوردر

 

نام دیگر آن Fipple Flute یا English Flute است. ساده ترین نوع فلوت می باشد و طرز نواختن آن بصورت مستقیم مانند کلارینت و بسیار ساده است. بعلت سادگی نواختن معمولا برای آشنایی کودکان با موسیقی از آن استفاده می کنند.

چهار مدل اصلی دارد که عبارتند از :

1- Soprano که متداول ترین نوع آن می باشد، صدای آن بسیار زیر و برای ملودیهای شاد مناسب است. نت دو اول آن یک اکتاو پایین تر از نت دو میانی می باشد.

2- Alto بعد از سپرانو متداول ترین نوع است.

3- Tenor این مدل و مدل باس کمیاب و گرانقیمت هستند و صدای بم تری دارند.

4- Bass عضوی از این خانواده با صدای بسیار بم و مناسب برای ملودیهای غمگین.

یکی از معروفترین مارکهای این فلوت نیز یاماها می باشد

فلوت چوبی

 

این نوع فلوت از جنس چوب ساخته شده و تقریبا در تمام نقاط جهان مورد استفاده قرار می گیرد. البته نحوه ساخت آن در هر منطقه متفاوت است و بستگی به موقعیت جغرافیایی آن دارد. جنس چوب، قرار گیری سوراخها، قطر فلوت و شیوه نواختن از جمله این تفاوت ها است. برای مثال در چین فلوت dizi ، در هند فلوت بانسوری، در اروپا فلوت آیریش و نیز در آمریکای لاتین پان فلوت مورد استفاده قرار می گیرند و همینطور در بسیاری از نقاط دیگرجهان صدها نوع مختلف از فلوت چوبی نواخته می شود.ولی شباهتی که بین اکثر این سازها وجود دارد شیوه نواختن آن است که بصورت اریب می باشد. (همانند فلوت کلید دار)

در ایران نیز فلوت چوبی که در بازار موجود می باشد فلوت پیکولوی بدون کلید است و به نام فلوت عربی شناخته می شود گرچه در کشورهای عربی به ندرت از آن استفاده می شود. در اصل شما با این فلوت می توانید ملودیهای ایرانی، عربی، ترکی وحتی هندی یا شرقی بنوازید و مهم نیست که اسم دقیق آن چه باشد یا متعلق به چه کشوری است.این فلوت صدای بسیار زیبایی دارد و در نتهای بم تا حدودی شبیه به نی عربی می شود.

نواختن آن نسبت به فلوت کلید دار کمی مشکل است و ساختمان آن بگونه ایست که گام کروماتیک شرقی به آسانی در آن قابل اجرا می باشد. یعنی علاوه بر اجرای پرده و نیم پرده در گام غربی، نتهای ربع پرده نیز در آن نواخته می شود که آنرا در نواختن موسیقی مقامی و دستگاهی (ایران، ترکیه وموسیقی عرب) قدرتمند ساخته است. یکی از ملودیهای زیبایی که بوسیله این فلوت نواخته شده است توسط استاد پرویز وزیری در سریال وفا می باشد که البته به اشتباه در تیتراژ آن نی عربی نوشته شده بود. لینک دانلود این آهنگ نیز در زیر آمده است.

آموزش مقیاس ها در ساز آکاردئون و چند نکته کاربردی

بیس استرادلا، سیستمی با قابلیت ترنسپوزیشن

اکثر آکاردئونهای پیانویی بیسهای استرادلا را دارند، دو ردیف بیس و 3 یا 4 ردیف آکورد. نزدیکترین ردیف به بلوها (قسمت ارتجاعی آکاردئون) ردیف کانتر بیس (Counterbass) است و ردیف کنار آن، ردیف بیس می باشد که یک برآمدگی روی کلید c دارد. یکی از نکات جالب درباره بیس استرادلا اینست که اگر شما یک مقیاس (گام)، ریف (Riff) یا خط بیس (Bassline) را یاد بگیرید، می توانید آن را با هر کلیدی اجرا کنید؛ فقط دستتان را در موقعیت شروع جدید قرار دهید.

گام های ماژور

ابتدا چهار انگشتتان را روی 4 دکمه ردیف بیس قرار دهید. برای گام C ماژور، انگشت چهارمتان باید روی دکمه بیس C باشد. (بنابراین پنجمین انگشت روی F، سومی روی G و دومی روی D قرار می گیرد).

 

یک گام ماژور 7 نت مختلف دارد، سه نت دیگری که لازم دارید در ردیف کانتر بیس قرار دارند و با انگشت پنجم می توانید به کلید A، با چهارمی به E و با سومی به B دسترسی پیدا کنید.

برای اجرای یک گام ماژور، فقط لازم است تمام آن نتها را به ترتیب بنوازید: C، D، E، F، G، A، B، C.

نتهایی که علامت _ دارند، مربوط به ردیف کانتر بیس هستند.

رساندن آکاردئون به زمین!

به یاد داشته باشید وقتی انگشتانتان را برای ردیف کانتر بیس دراز می کنید تا به دکمه های طرف بلوها و کف زمین (به ویژه به دکمه A با انگشت کوچک) دسترسی داشته باشید، مطمئن شوید دستتان به حد کافی دور شده است، حتی اگر به بند پشتی برسد. بند انگشتانتان باید در امتداد یک خط عمودی باشند.

انگشت گذاری یک در میان

همچنین متوجه خواهید شد که یک نت F# بلا استفاده وجود دارد. می توانید یک گام G را بدون تکان دادن دستتان اجرا کنید! و می توانید یک دستتان را با یک دکمه رو به زمین حرکت داده و یک گام C را با انگشت گذاری یک در میان بنوازید. این کار مفید است زیرا اگر خط بیسی دارید که نواختن آن به یک سمت مشکل است، می توانید دستتان را حرکت داده و همان کار را با انگشت گذاری متفاوت انجام دهید. در اینجا نت موسیقی در گام C ماژور را مشاهده می کنید:

گام های مینور

گام های مینور کمی سخت تر هستند و به کشش بیشتری نیاز دارند، اما انجام آنها را به تعویق نیندازید. آنها مانند تمام بخش های بیس، قابل ترنسپوز هستند بنابراین تنها لازم است یک گام را بشناسید و نه 12 تا را.

به نتهای موسیقی بخش زیر دقت کنید:

 

صفحه قبل 1 2 3 4 5 6 7 8 9 صفحه بعد