x تبلیغات
آموزش موسیقی

دورگه شدن صدای پسران چقدر طول می‌کشد؟

 وقتی بدن فرد به این تغییرات فیزیکی عادت می‌کند، کنترل صدا کمی سخت تر از زمان‌های قبل می‌شود. تنها دلیل دورگه شدن صدای پسران نیز به بزرگ بودن حنجره آن‌ها باز می‌گردد. خوشبختانه این مسئله به صورت موقت وجود دارد و نباید از رخداد آن، رنجور بشوید. برای همین، هنگامی که دیگر نتوانستید صدای خود را به طور کامل یا حتی به طور نسبی کنترل کنید، نباید خیلی نگران باشید. بالاخره از این دوران گذر خواهید کرد. تنها نکته‌ای که باید برای تمرین خوانندگی در سن بلوغ توجه داشته باشید، عدم تمرکز بر روی تمرین‌های سنگین آواز خوانی و خوانندگی است. چرا که اگر به شرایط خودتان توجه نداشته باشید، به طور قطع آسیب‌های جدی حنجره شما را تهدید خواهد کرد که دیگر راهکاری برای رفع آن وجود ندارد.

چه چیزی سبب تغییر صدا در سن بلوغ می‌شود؟

 در سن بلوغ پسران، بدن شروع به تولید هورمون تستوسترون می‌کند که یکی از اثرات این هورمون، تغییر در صدای فرد می‌باشد. غیر از این، در این بازه حساس، حنجره فرد بزرگ تر می‌شود. یعنی اندازه این لوله توخالی شکل به بیش از 5 سانتی متر می‌رسد.

 
سرتاسر حنجره هر فردی از دو عضله تشکیل شده است که این دو عضله، تارهای صوتی نام دارند. این تارها حالت پلاستیکی دارند و به هنگامی که به طور عادی نفس می‌کشید، تارهای صوتی شما بر روی دیواره‌های حنجره در حالت استراحت قرار دارند و برای تبادل هوا بین محیط داخل و خارج، به طور کامل باز می‌شوند. به هنگام صحبت کردن، تارهای صوتی فرد کشیده می‌شوند و در نهایت به سمت هم بسته خواهند شد. برای خروج هوا نیز ریه‌ها به سمت تارهای صوتی بیرون کشیده می‌شوند و با لرزش آن‌ها، صدا تولید خواهد شد. برای همین، وقتی که ریتم صدای شما آرام است، تارهای صوتی حنجره شما در حال استراحت هستند و شل می‌باشند. وقتی هم که صدای‌تان را بالا تر می‌برید، در واقع تارهای صوتی خود را سفت تر می‌کنید. (پیش از گفتن این نتیجه، خودتان زودتر از هر کس دیگری متوجه این موضوع هستید)
 
حال، در نظر بگیرید که پسران در سن بلوغ، تارهای صوتی بلند تر و ضخیم تری دارند. این روند به طور همزمان با رشد استخوان‌های ناحیه گردن آن‌ها رخ می‌دهد. با توجه به این موضوع، صدای پسران در سن بلوغ، دارای پژواک بیشتری است. چرا که حفره‌های درون سینوس‌ها، بینی و پشت گلو اندازه بزرگ تری نسبت به قبل دارند و لذا، فضای بزرگ تری برای تولید صدا وجود خواهد داشت.
 
درک این موضوع اصلا کار سختی نیست. سیم ضخیمی را در نظر داشته باشید که با ارتعاش خود، صدای بم تری را نسبت به سیم نازک ایجاد می‌کند. با این مثال به خوبی متوجه این موضوع هستید به هنگامی که رشد حنجره شما نسبتا کوچک است، تارهای صوتی نازک تری هم دارید و صدای‌تان نیز بچه گانه تر است.
 
ولی با رشد عرضی و طولی استخوان‌ها، غضروف‌ها و تارهای صوتی‌تان، صدای شما تبدیل به صدای بزرگسالان خواهد شد. برای همین است که در سن بلوغ فکر می‌کنید ناحیه گلوی شما متورم تر و بزرگ تر شده است. البته این رشد حنجره در پسران و دختران به طور کامل متفاوت است. هنگامی که حنجره پسران بزرگ می‌شود، قسمتی از آن به داخل گردن و قسمت دیگر به یک زاویه دیگر کج خواهد شد. به همان بخشی از حنجره که در جلوی گردن قرار دارد، خرخره می‌گویند. گفتنی است که خرخره تنها در پسران دیده می‌شود و این ناحیه در دختران در سن بلوغ اصلا دیده نمی‌شود. برای همین است که خوانندگی در سن بلوغ برای دختران و پسران متفاوت است.

ریه‌ها و تنفس در خوانندگی

 ریه‌ها اعضای سیستم تنفسی هستند که به ما کمک می‌کنند اکسیژن مورد نیاز را وارد بدن و از آن خارج کنیم. در فرآیند تنفس، ریه‌ها اکسیژن را از طریق عمل دم از هوا دریافت می‌کنند. کربن دی اکسید تولید شده در اثر تنفس سلولی به وسیله عمل بازدم آزاد می‌شود. ریه‌ها همچنین نقش بسیار مهمی در دستگاه قلبی و عروقی دارند؛ چراکه محل تبادل اکسیژن با خون هستند. تنفس در خوانندگی نقش بسیار مهمی دارد. در ادامه شناخت ریه ها و نحوه کار آنها می تواند برای انجام تنفس صحیح شما در حین خواندن بسیار موثر باشد. تمرینات تنفسی را فراموش نکنید.

 
آناتومی ریه‌ها
هر فرد سالم دو ریه در بدن خود دارد که یکی سمت راست و دیگری در سمت چپ قفسه سینه واقع شده است. ریه سمت راست به سه قسمت تقسیم می‌شود در حالی که ریه سمت چپ تنها دو قسمت دارد. هر ریه به وسیله یک پوشش غشایی دولایه(پلورا) محاصره شده که آن را به قفسه سینه متصل می‌کند. فضای میان دو لایه پلورا به وسیله مایعی پر شده است.
 
مسیرهای جریان هوا در ریه‌ها
از آنجایی که ریه‌ها در قفسه سینه محبوس شده‌اند برای ارتباط داشتن با محیط بیرون نیازمند مسیرهای جریان هوا هستند. در ادامه سیستم‌هایی که در جابجایی هوا نقش دارند را بررسی می‌کنیم:
 
بینی و دهان: ورودی‌هایی که اجازه ورود هوا به ریه‌ها را می‌دهند. بینی و دهان همچنین اعضای اصلی سیستم بویایی هستند.
 
فریونکس(حلق): هوا را از طریق بینی و دهان به سمت لارنکس هدایت می‌کند.
 
لارنکس(حنجره): هوا را به سمت نای منتقل می‌کند. همچنین محل قرارگیری تارهای صوتی است.
 
نای: به دو بخش لوله‌های برونشیت راست و چپ تقسیم می‌شود که هوا را به ریه‌های راست و چپ می‌رساند.
 
برنشیل‌ها: لوله‌های برونشیت کوچکتری هستند که هوا را به کسیه‌های کوچکتری که آلوئول نام دارند می‌رسانند.
 
آلوئول: کیسه‌های برونشوییک که به وسیله مویرگ‌ها احاطه شده‌اند که سطح تنفسی ریه‌ها هستند.

آناتومی حنجره

 

آناتومی حنجره تا جایی که ما برای پیشبرد اهداف (بالا بردن آگاهی و سرعت بخشیدن به فرایند آموزش هایمان) به آن نیاز داریم به صورت خلاصه شامل ساختاری است غضروفی که در بالای نای قرار دارد و حاوی تار های صوتی الاستیک می باشد که منبع تولید صدا هستند و به همین خاطر به آن جعبه صدا نیز گفته می شود؛

اما به صورت دقیق و کامل تر عضو لوله ای شکلی است که در قسمت جلوی گردن و در مقابل مهره های سوم، چهارم، پنجم و ششم گردنی قرار دارد. همچنین حنجره یکی از قسمت های مهم لوله تنفسی است که از سمت بالا با حلق و از سمت پایین با نای مرتبط می باشد.

برای تشخیص جایگاه حنجره می توان خط وسط جلوی گردن را از بالا به پایین لمس کرد تا به یک برجستگی نسبتاً مشخصی رسید. این برجستگی که سیب آدم نام دارد جزء ساختار یکی از غضروفهای حنجره بوده و معمولاً در مردان مشخص تر و کمی پایین تر از زنان و کودکان می باشد.

ابعاد حنجره بر حسب سن و جنس افراد متغیر است. اسکلت حنجره از چند غضروف تشکیل شده است. این غضروفها توسط رشته های عضلانی به یکدیگر متصل هستند و با حرکت خود، اعمال حنجره را انجام می دهند. البته به غیر از غضروفها و عضلات، حنجره از قسمت های دیگری از جمله اعصاب مغزی، رگهای خونی و… برخوردار است که این قسمت ها به همراه عضلات و غضروفها در نهایت ساختار اصلی حنجره را که لوله ای شکل است تشکیل می دهد. تارهای صوتی مهمترین ساختار حنجره اند. زیرا در اینجا نقطه شروع تولید صداست. تارهای صوتی دو نوار محکم از بافت هستند که از جلو به عقب می روند.

غضروفهای حنجره :

حنجره شامل سه غضروف منفرد و سه غضروف زوج است. یکی از غضروفهای منفرد حنجره، تیروئید نام دارد. این غضروف بزرگ ترین غضروف حنجره به شمار می آید و غضروفی است به شکل یک کتاب نیمه باز که در قسمت جلو، در مردان در حالت عادی یک زاویه ۹۰ درجه و در زمان بلوغ یک زاویه ۱۲۰ درجه را تشکیل می دهد. برجستگی ناشی از این زاویه سیب آدم نامیده می شود.

غضروف انگشتری نیز یکی دیگر از غضروفهای منفرد است. غضروف انگشتری در قسمت عقب وسیع تر از قسمت جلو است و به همین دلیل شبیه یک حلقه انگشتر می ماند. طول و عرض این غضروف ۲ سانتی متر و ضخامت آن تقریباً ۳ میلیمتر است. این غضروف در قسمت پایین غضروف تیروئید قرار دارد.

از جمله غضروفهای زوج حنجره نیز می توان از غضروف هرمی نام برد که شکلی شبیه هرم داشته و روی غضروف انگشتری متصل می شود. سایر غضروفهای حنجره به نام های اپی گلوت، قرنی و میخی می باشد.

عضلات حنجره:

عضلات حنجره را می توان به دو دسته تقسیم کرد:

۱) عضلات بیرونی

عضلات بیرونی به عضلاتی نازک و روبانی شکل گفته می شود که قسمت های مختلف حنجره را به استخوان های مجاور مانند جناغ سینه می چسبانند.

عضلات بیرونی حنجره مسئول حرکت حنجره به عنوان یک واحد کلی هستند. بنابراین موقعیت کل حنجره را در گردن تغییر می دهد و باعث بالا و پایین رفتن حنجره می شوند.

۲) عضلات درونی

عضلات درونی به عضلاتی گفته می شوند که غضروفهای حنجره را بهم وصل می کند و مسئول حرکت غضروفها در ارتباط با یکدیگر هستند. حرکات این عضلات موجب ایجاد صوت شده و در موقع بلع غذا نیز مانع ورود غذا به داخل ریه ها می شوند و در نتیجه از ایجاد مشکلات تنفسی جلوگیری می کنند.

تارهای صوتی حقیقی و کاذب:

تارهای صوتی حقیقی و یا تارهای صوتی مولد صدا، شامل دو نوار ظریف عضلانی – مخاطی است که از یک سر به هم چسبیده و به غضروف تیروئید متصل و از سر دیگر از هم جدا و متحرک که به دو غضروف هرمی متحرک متصل می باشند و در نهایت شکلی شبیه V انگلیسی را در داخل لوله حنجره درست می کنند.

حد متوسط طول تارهای صوتی مرد بیشتر از تارهای صوتی زن است، لذا صدای مردان ضخیم تر می باشد.

علاوه بر تارهای صوتی حقیقی، حنجره دارای تارهای صوتی دیگر به نام تارهای صوتی کاذب یا نای بند می باشد. این تارهای صوتی کاذب بر عکس تارهای صوتی حقیقی به هنگام تولید صدا در آرامش کامل به سر می برند ونقشی در تولید صدا ندارند. این تارها که در قسمت فوقانی تارهای صوتی حقیقی قرار دارند همانند آنها از یک سر به غضروف تیروئید و از سر دیگر به غضروفهای هرمی متصل هستند و در اعمالی از قبیل بستن راه هوا و جلوگیری از ورود مواد خارجی به حنجره کمک می کنند.

 

 

 

چه چیزهایی برای رفع گرفتگی صدا خوب است؟

 

با وجود احساس بدی که افراد در هنگام گرفتگی صدا دارند به طور حتم اولین فکری که به ذهنشان می رسد این است که برای صاف شدن صدا چه بخوریم و یا چه کارهایی می توان انجام داد تا از شر این درد راحت شوند؟ بطور کلی می‌توان گفت یکی از بهترین راه های صاف شدن و رفع گرفتگی صدا سکوت کامل می باشد. لازم است بدانید پچ پچ و فریاد زدن هر دو فشار زیادی بر تارهای صوتی وارد کرده پس با این حال لازم است حتماً در همه موارد با صدای آرام حرف بزنید. همچنین افراد می‌تواند برای صاف شدن و رفع گرفتگی صدا گلوی خود را مرطوب نگه داشته که برای این امر استنشاق بخار آب بسیار موثر می باشد. همچنین دقت داشته باشید همانطور که گفته شد بهتر است قبل از بررسی راه های درمان گرفتگی صدا، علت گرفتگی صدا را جویا شد. حال اگر دریافت شد که مشکل صدای شما به خاطر برگشت غذا از معده به مری می باشد بهتر است شب ها موقع خواب سرتان را کمی بالاتر از بدن قرار داده و حداقل ۳ تا ۴ ساعت قبل از خواب از خوردن غذا خودداری نمایید، همچنین می توانید شربت آلومینیوم ام جی اس استفاده نمایید.

صاف شدن و رفع گرفتگی صدا

 گرفتگی صدا و به طور کلی التهابات حنجره ممکن است در فصول سرد سال با شیوع سرماخوردگی بیشتر شود، اما می‌ توان گفت اختلال ها و التهاب‌های تارهای صوتی همه ناشی از سرما خوردگی نمی باشد بلکه علت های زیادی وجود داشته که موجب گرفتگی صدا می‌شود. حال لازم است بدانید برای صاف شدن و رفع گرفتگی صدا بهتر است ابتدا علت گرفتگی صدا را مورد ارزیابی قرار داد و سپس بررسی کرد که چه چیزهایی برای تقویت صدا خوب می باشد.

 
دلیل گرفتگی صدا چه می باشد؟
به طور کلی می‌توان گفت گرفتگی صدا به دلیل تحریک یا آسیب تارهای صوتی بوده که علل مختلفی موجب می‌شود تا این نوارهای کوچک ماهیچه ای که در گلو هستند به درستی کار خود را انجام ندهند. توجه داشته باشید تارهای صوتی در هنگام حرف زدن دچار لرزش می‌شود اما در هنگام گرفتگی صدا چیزی مانع انجام لرزش تارها می شود. با این حال می توان گفت آسیب دیدن به تارهای صوتی دلایل زیادی همچون سرماخوردگی های ویروسی، استفاده بیش از حد از گلو و حنجره،پدیده ریفلاکس یا برگشت غذا از معده به مری، دود سیگار، داروهای فصلی، حساسیت های غذایی، تغییرات یا مشکلات هورمونی و در بعضی مواقع استرس و اضطراب می باشد. می توان گفت افرادی که دچار گرفتگی صدا به مدت طولانی می شوند مهمترین ترین علائم آن احساس وجود توده در گلو بوده که موجب تنگی نفس در اثر فعالیت و همچنین سرفه های مزمن می‌شود. از طرفی این افراد ممکن است در هنگام بلع غذا نیز احساس درد کرده و به دلیل متورم شدن غدد لنفاوی در قسمت گردن درد احساس کنند. با این وجود افرادی که این نشانه ها را داشته باشد بهتر است برای صاف شدن و رفع گرفتگی صدا به پزشک مراجعه کرده تا به صورت اصولی مشکلشان حل شود.

مقایسه تفاوت های بین پیانو دیجیتال و کیبورد

 مهمترین مسئله که در تفاوت بین پیانو دیجیتال و کیبورد باید آن را در نظر داشته باشید، وزن کلید ها در این دو میباشد. شاید تصور کنید که یک پیانو تفاوت زیادی با کیبورد نخواهد داشت، اما اگر به صورت حرفه ای این موضوع را بررسی کنید خواهید یافت که وزن کلاویه در پیانو از اهمیت زیادی برای نوازندگان برخوردار است. زمانیکه پیانوهای الکتریکی را با کیبورد ها مقایسه می کنیم، صدا و احساسی که دریافت می کنیم دو عامل بسیار مهم هستند.

 
مهمترین تفاوت بین پیانو دیجیتال و کیبورد، در وزن کلید های آنها میباشد. کلید های کیبورد سبک هستند و وزنی ندارد، همچنین هنگام برگشت به سمت بالا به دست نوازنده فشاری وارد نمیکنند. در صورتی که این شرایط برای یک پیانو دیجیتال کاملا برعکس است، این ساز به گونه ای طراحی شده تا دقیقا وزن کلیدهای پیانو اکوستیک را شبیه سازی کند.
 
پیانوهای دیجیتال به منظور تولید صدا و احساسی شبیه به مدلهای آکوستیک طراحی شده اند. کیفیت صدای این ساز ها برابر با صدای بهترین پیانو های آکوستیک بوده و صداها را با کیفیت بینظیری ضبط می کند.
 
با این حال، این موضوع به این معنی نیست که این ساز ها شبیه سازی تمامی از یک پیانو آکوستیک را در اختیار ما قرار می دهند، اما با یک پیانو دیجیتال High-end شرایط به مراتب بهتر می شود. کیبورد ها هم به مراتب جذاب و کار با آن ها لذت بخش است. کیبورد ها ویژگی های زیادی دارند که می تواند در ساخت موزیک و یادگیری مورد استفاده قرار گیرند

تفاوت بین پیانو دیجیتال و کیبورد

 اگر به دنبال یادگیری و تمرین با این ساز ها هستید، ضروری است تا درک درستی از تفاوت بین پیانو دیجیتال و کیبورد داشته باشید. پیانوهای دیجیتال ابزار هایی هستند که کپی دقیقی از پیانوهای آکوستیک در نظر گرفته می شوند. این پیانوها ممکن است به صورت مبلمان عمودی، کابینت یا فقط یک پیانو همراه با پایه و ۸۸ کلید باشد. این سازهای دیجیتالی برای القای لمس و احساس حسی که تنها از پیانوی آکوستیک میگیرید طراحی شده اند.

 
اما ویژگی اصلی کیبورد ها بیشتر بر قابل حمل بودنشان توسط موزیسین تمرکز دارد. این کیبورد ها به طرز شگفت انگیزی سبک می باشند، و بیشتر آن ها با ۶۱ تا ۷۶ کلید ارائه می شوند. کیبورد ها معمولا شامل ” کیبورد استایل” که با استفاده از حالت ریتم های مختلف و صداهای همراه به صورت خودکار نواخته می شود میباشند. به عنوان مثال، شما می توانید درام را توسط کیبورد پخش کنید، نت ها را همراه با دست چپ و  ملودی را با دست راست بنوازید.
 
کیبورد ها همچنین با صدها تن عرضه می شوند و شامل تعداد زیادی گزینه فنی می باشد که این اجازه را به نوازندگان می دهد تا صداهای مورد نظرشان را به طور کامل شخصی سازی کنند.

تست پلیفونی در پیانو

 اگر در هنگام استفاده از پدال پشتیبان نت ها را از دست می دهید، این حرکت را امتحان کنید، نت های پایینه A در پیانوی دیجیتال را دوبار فشار دهید. این نتها را با پدال پشتیبان نگه داشته و با هر دو دست خود گلیساندو را اجرا کنید. اگر پیانوی دیجیتال برای رها کردن نت های گلیساندو از محاسبات استفاده می کند، شما نباید دو نت پایین A را رها کنید.

 
انتخاب پیانو بر اساس پلیفونی
یک نوازنده مبتدی تا چندین ماه نمیتواند تفاوت بین یک پیانوی دیجیتال با ۶۴ نت پلیفونی را در مقایسه با یک مدل ۱۲۸ یا حتی ۲۵۶ پلیفونی تشخیص دهد.
 
اگر چه همه ی این موارد به استفاده شخص و علاقه شخص برمیگردد، یک قانون عمومی خوب این است که ۶۴ نت پلیفونی برای نوازنده ای که در سطح مبتدی بوده و فقط از ویژگی های اصلی پیانو استفاده می کند، کافی است. ۱۲۸ نت پلیفونی کیفیتی بهتر دارد که می تواند نواختن هایی با جزییات بیشتر و لایه های بیشتر را شامل شود.

چرا نت های پیانو از تیون (کوک) خارج می شوند؟

 پیانو ها در Temperament (به سیستم کوکی گفته می شود که تنها فواصل خاصی از تکیه صدا در نظر گرفته می شوند) مساوی کوک میشوند. در این روش کوک نت ها کمی خارج از تیون (کوک) می باشند، اما مزیت این روش کوک این است که بدون ضربه زدن به هرگونه کلیدی عملیات کوک پیانوی خود را انجام خواهید داد.

 
سرویس و نگهداری های مرتب
کارشناسان پیانو بر این باورند که پیانوهای آکوستیک حداقل سالیانه دو مرتبه نیاز به کوک دارند. اگر به تازه پیانوی خود را خریداری کرده اید، ممکن است نیاز به تیون (کوک) پیانویتان به همان روشی که در ویدیو آموزش کوک پیانو گفته شد عمل کرده یا با کارشناسان پیانو تماس حاصل فرمایید. گاهی تیون (کوک) پیانو بعد از استفاده های مکرر توسط پیانیست امری الزامی تلقی می شود، این امر برای پیانو های کنسرت، مراکز آموزشی، و آن دسته از پیانوهایی که برای تمرین مورد استفاده قرار می گیرند لازم و ضروری است. کوک درست عملکرد سیم ها و سایر مکانیزم های پیانو آکوستیک را بهبود می بخشد.
صفحه قبل 1 2 3 4 5 6 7 8 9 صفحه بعد