مهمترین مسئله که در تفاوت بین پیانو دیجیتال و کیبورد باید آن را در نظر داشته باشید، وزن کلید ها در این دو میباشد. شاید تصور کنید که یک پیانو تفاوت زیادی با کیبورد نخواهد داشت، اما اگر به صورت حرفه ای این موضوع را بررسی کنید خواهید یافت که وزن کلاویه در پیانو از اهمیت زیادی برای نوازندگان برخوردار است. زمانیکه پیانوهای الکتریکی را با کیبورد ها مقایسه می کنیم، صدا و احساسی که دریافت می کنیم دو عامل بسیار مهم هستند.

 
مهمترین تفاوت بین پیانو دیجیتال و کیبورد، در وزن کلید های آنها میباشد. کلید های کیبورد سبک هستند و وزنی ندارد، همچنین هنگام برگشت به سمت بالا به دست نوازنده فشاری وارد نمیکنند. در صورتی که این شرایط برای یک پیانو دیجیتال کاملا برعکس است، این ساز به گونه ای طراحی شده تا دقیقا وزن کلیدهای پیانو اکوستیک را شبیه سازی کند.
 
پیانوهای دیجیتال به منظور تولید صدا و احساسی شبیه به مدلهای آکوستیک طراحی شده اند. کیفیت صدای این ساز ها برابر با صدای بهترین پیانو های آکوستیک بوده و صداها را با کیفیت بینظیری ضبط می کند.
 
با این حال، این موضوع به این معنی نیست که این ساز ها شبیه سازی تمامی از یک پیانو آکوستیک را در اختیار ما قرار می دهند، اما با یک پیانو دیجیتال High-end شرایط به مراتب بهتر می شود. کیبورد ها هم به مراتب جذاب و کار با آن ها لذت بخش است. کیبورد ها ویژگی های زیادی دارند که می تواند در ساخت موزیک و یادگیری مورد استفاده قرار گیرند