ریه‌ها اعضای سیستم تنفسی هستند که به ما کمک می‌کنند اکسیژن مورد نیاز را وارد بدن و از آن خارج کنیم. در فرآیند تنفس، ریه‌ها اکسیژن را از طریق عمل دم از هوا دریافت می‌کنند. کربن دی اکسید تولید شده در اثر تنفس سلولی به وسیله عمل بازدم آزاد می‌شود. ریه‌ها همچنین نقش بسیار مهمی در دستگاه قلبی و عروقی دارند؛ چراکه محل تبادل اکسیژن با خون هستند. تنفس در خوانندگی نقش بسیار مهمی دارد. در ادامه شناخت ریه ها و نحوه کار آنها می تواند برای انجام تنفس صحیح شما در حین خواندن بسیار موثر باشد. تمرینات تنفسی را فراموش نکنید.

 
آناتومی ریه‌ها
هر فرد سالم دو ریه در بدن خود دارد که یکی سمت راست و دیگری در سمت چپ قفسه سینه واقع شده است. ریه سمت راست به سه قسمت تقسیم می‌شود در حالی که ریه سمت چپ تنها دو قسمت دارد. هر ریه به وسیله یک پوشش غشایی دولایه(پلورا) محاصره شده که آن را به قفسه سینه متصل می‌کند. فضای میان دو لایه پلورا به وسیله مایعی پر شده است.
 
مسیرهای جریان هوا در ریه‌ها
از آنجایی که ریه‌ها در قفسه سینه محبوس شده‌اند برای ارتباط داشتن با محیط بیرون نیازمند مسیرهای جریان هوا هستند. در ادامه سیستم‌هایی که در جابجایی هوا نقش دارند را بررسی می‌کنیم:
 
بینی و دهان: ورودی‌هایی که اجازه ورود هوا به ریه‌ها را می‌دهند. بینی و دهان همچنین اعضای اصلی سیستم بویایی هستند.
 
فریونکس(حلق): هوا را از طریق بینی و دهان به سمت لارنکس هدایت می‌کند.
 
لارنکس(حنجره): هوا را به سمت نای منتقل می‌کند. همچنین محل قرارگیری تارهای صوتی است.
 
نای: به دو بخش لوله‌های برونشیت راست و چپ تقسیم می‌شود که هوا را به ریه‌های راست و چپ می‌رساند.
 
برنشیل‌ها: لوله‌های برونشیت کوچکتری هستند که هوا را به کسیه‌های کوچکتری که آلوئول نام دارند می‌رسانند.
 
آلوئول: کیسه‌های برونشوییک که به وسیله مویرگ‌ها احاطه شده‌اند که سطح تنفسی ریه‌ها هستند.