گیتارهای الکتریک را می‌توان از انعطاف پذی ترین و خاص‌ترین سازهای دنیا به شمار آورد. شما می‌توانید با استفاده از این گیتارها در تمامی سبک‌های موسیقی به نوازندگی بپردازید.

 
همچنین تنوع صداهایی که می‌توانید با استفاده از این ساز به دست بیاورید بی شمار است. نکته جالب در مورد گیتارهای الکتریک این است که تنها تفاوت ظاهر آن‌ها بسیار زیاد است، بلکه خود گیتارهای الکتریک نیز در انواع مختلفی تولید می‌شوند که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌شود.
سخت‌افزاری که در گیتارهای الکتریک مورد استفاده قرار می‌گیرد، گاهی بسیار متفاوت است. برای مثال بریج های بسیار گوناگونی را ممکن است بر روی انواع گیتارهای الکتریک مشاهده کنید که هر کدام صدا و ویژگی های خاص خود را دارند. مهم‌ترین ویژگی گیتارهای الکتریک، پیکاپ‌های آن‌ها می‌باشد. پیکاپ‌ها اصلی‌ترین دلیلی است که آن را الکتریک می‌نامیم.
 
شما می‌توانید این گیتارها را به کارت صدا و یا انواع امپلی فایرهای مختلف متصل کنید و صداهای گوناگونی را به دست بیاورید. نکته‌ای که در مورد این گیتارها وجود دارد این است که برخلاف گیتارهای آکوستیک و یا کلاسیک که صدای مدل‌های مختلف آن‌‍ها بسیار شبیه به یکدیگر است، صدای گیتارهای الکتریک گاهی زمین تا آسمان با یکدیگر تفاوت دارند.
 
این موضوع به این دلیل است که نه تنها در تولید گیتارهای الکتریک از چوب‌های بسیار متنوعی استفاده می‌شود، بلکه پیکاپ‌ها و یا دیگر سخت افزارهایی که در تولید این سازها استفاده می‌شوند نیز تاثیر بسیاری در صدای آن ها دارند. همچنین همان گونه که گفتیم، گیتارهای الکتریک خود در انواع مختلفی تولید می‌شوند که می‌توانیم از انواع آن به گیتارهای Hollow body و Semi Hollow Body و یا گیتارهای الکتریک Extended Range اشاره کرد.
تفاوت گیتارهای Semi Hollow Body و Hollow Body و گیتارهای الکتریک در بدنه آن‌ها می‌باشد. گیتارهای الکتریک عموما از بدنه‌هایی بهره می‌برند که از چوب‌های یک تکه ساخته شده است. این در حالی است که گیتارهای Hollow Body از بدنه‌هایی بهره می‌برند که از چوب‌های تو خالی برای ساخت آن‌ها استفاده می شود. همین موضوع باعث می‌شود تا آن‌ها را گیتارهای الکتریک نیمه آکوستیک نیز بنامند.
 
صدایی که این گیتارها تولید می‌کنند صدایی نرم تر و گرم تر از گیتارهای الکتریک عادی است. بیشتر نوازنده های بلوز و جز با استفاده از گیتارها توانسته اند به صدای مورد نظرشان دست پیدا کنند.
 
دیگر نوع گیتارهای الکتریک که طرفداران بسیاری نیز پیدا کرده است، گیتارهای Extended Range می باشند. این گیتارها گیتارهایی هستند که یا به شکل ۷ سیم و ۸ سیم تولید می‌شوند و یا طول دسته آن‌ها بسیار بلند است.
 
این گیتارها مناسب استفاده در سبک‌هایی مانند Djent و مدرن متال هستند و این امکان را برای شما فراهم می‌کنند تا بتوانید با آن ها کوک‌های بسیار پایین را نیز تجربه کنید و با استفاده از آن‌ها بتوانید آهنگ‌های جدید خود را تنظیم کنید.