پیدایش موسیقی راک به دهه 50 میلادی باز می‌گردد. این موسیقی با تلاش‌های فردی به نام راک اندر ول شکل گرفت. این موسیقی به تنهایی تاثیر گرفته از ریتم و بلوز و سبک کانتری است. البته تاثیراتی از موسیقی کلاسیک و جاز نیز در محتوای موسیقی راک دست داشته اند. ما در این مقاله می‌خواهیم درباره آموزش خوانندگی راک صحبت کنیم و به همین خاطر، دانستن اطلاعات کلی برای آواز خواندن راک لازم است. سازهای موسیقی کلید دار مثل پیانو و ارگ در بیشتر اوقات برای موسیقی راک مورد استفاده قرار می‌گیرند. پاپ راک، راک اند رول، سافت راک، هارد راک، گرانج، آلترنیتیو راک و پاک راک از انواع موسیقی‌های راک هستند.

چگونه راک بخوانیم؟

کمتر دیده می‌شود که شخصی برای خواندن آواز، دهان خود را بیشتر از حالت عادی باز کند. پس اولین قدم در خواندن آواز راک، باز کردن دهان به حالت عادی است. حالتی است که نه زبان کوچک شما دیده شود و نه از نزدیک به حالت لب خوانی به نظر برسید. البته بگوییم که بیشتر افراد این هنر را دارند تا در حالت عادی آواز راک بخوانند.

به آماده سازی صدا فکر کرده اید؟

آماده کردن صدای خوب برای خواندن راک بهترین گزینه برای ادامه خوانندگی راک است. توصیه می‌کنیم تا تمرین سرایش را از نت دوی وسط آغاز کنید و چند فاصله بالا و چند فاصله پایین بروید. خوبی کاربرد این فواصل این است که ذهن شما برای خواندن قطعات پیش رو صاف می‌شود. همچنین گلوی شما برای خواندن قطعات پیش رو، صاف خواهد شد. این آموزشی که بیان کردیم، بیشتر برای آقایان کاربرد دارد. خانم‌ها برای خواندن راک بهتر است از محدوده دو وسط برای صاف کردن گلو حنجره خود استفاده کنند. شما بعنوان یک خواننده بهتر از هر کس دیگر می‌دانید که در دقایق اول نباید فشار زیادی به گلو و حنجره خود وارد کنید. پس به فکر حنجره خود باشید.

از تسلط کامل برای خواندن قطعه راک برخوردار هستید؟

برای داشتن تسلط کامل بر روی شعری که می‌خوانید، نیاز است تا بارها و بارها شعر را حفظ کنید و پیش از اجرای زنده برای استاد یا دوستان‌تان، از مسلط بودن خود اطمینان حاصل کنید. آنچه که از یک فرد مبتدی در اجرای قطعه راک مورد انتظار است، تسلط کافی بر روی تکنیک‌هایی است که باید در آن اجرا شود.

بهترین زمان برای رسیدن به اوج خوانی چه زمانی است؟

اکنون که این مقاله را می‌خوانید، به احتمال زیاد در مراحل ابتدایی خواندن آواز راک قرار دارید. برای همین ممکن است در مراحلی که صدای شما به اوج نیاز دارد، فشار بیش از حدی به حنجره خود وارد کنید. در صورتی که بعدها می‌فهمید فشارهای این چنینی برای خواندن فلان قطعه اصلا لازم نبوده است. زمانی به اوج رسیدن برای خواننده راک مطرح است که بدانید ابتدای قطعه را چگونه آغاز کنید تا در زمانی که باید به نقطه اوج برسید، در نیمه راه نمانید و صدا کم نیارید. دقت داشته باشید که وسعت صوتی فرد خواننده برای رسیدن به اوج قطعه، از معیارهای اصلی یک خواننده حرفه‌ای راک به شمار می‌رود.

چقدر در مواجهه با خطای احساسی، درست عمل می‌کنید؟

یکی از مشکلاتی که ممکن است خوانندگان مبتدی راک با آن مواجه باشند، قطعه آوازهایی هستند که صدای ریزتری دارند و در صدد اجرای آن هستند. اما در هنگام اجرا دیده می‌شود که همین قطعه را با صدایی بالا تر و نزدیک به نقطه اوج اجرا می‌نمایند. به همین علت، در جاهایی که نیاز است تا با صدای بلند تری برای رسیدن به اوج بخوانند، همچنین اثری از آن‌ها دیده نمی‌شود. پس احساسی عمل نکنید و همان‌طور که قطعات پیش روی شما هستند، درست و کامل بخوانید. برای علت شناسی این مشکل، اگر توجه کنید، خودتان به خوبی در می‌یابید که یک اوج ساده را خیلی بیشتر از حد اوج آن احساس کرده اید و سعی دارید با همان احساس غلط، به اجرای آن بپردازید. این موضوع با تمرینات بیشتر برای شما روشن می‌شود که احساس انسان‌ها همانند چشمان آن‌ها، خطای دید بسیاری دارد که می‌بایست به رفع آن‌ بپردازید. شما یک خواننده راک هستید و برای رسیدن به جایگاه‌های بهتر می‌بایست تمام تلاش خودتان را به کار بگیرید و هر روز بهتر و بهتر بخوانید. برای همین، توصیه می‌کنیم تا هر روز، قطعه آهنگی از خوانندگان معروف راک ایرانی مانند کوروش یغمایی بخوانید و به رفع اشکالات خود بپردازید.