گیتار کلاسیک یک نوع آلت موسیقی است که در زیرمجموعه سازهای زهی قرار دارد. گیتار کلاسیک دارای کاربردی همانند پیانو می‌باشد. برای نمونه، زمانی که شما موسیقی Bach Brandenburg Concerto را می‌شنوید، این احساس را خواهید داشت که نوازنده در حال نواختن ساز پیانو است. به نوازنده این امکان را می‌دهند تا به تولید ملودی‌های پیچیده بپردازند. علاوه براین، نوازنده با گیتار کلاسیک می‌تواند به خلق آثاری با یافت هارمونیک بپردازد. البته آموزش نت‌خوانی گیتار را در محتوای جداگانه‌ای آموزش دادیم. به جهت اینکه بتوانید گیتار کلاسیکی را که به تازگی خریده اید، می‌بایست آموزش گیتار مبتدی را به طور کامل فرابگیرید. همراه ما باشید.

ویژگی‌های صدای حاصل از گیتار کلاسیک را بشناسید!

رویکرد خاص و متفاوت ساز گیتار کلاسیک موجب شده است تا سبک آن از موسیقی راک یا جاز، بسیار متفاوت باشد. به بیانی ساده، گیتار کلاسیک دارای مجموعه‌ای از تکنیک‌ها است که قطعات کلاسیک و آثار فاخر را می‌توانید با آن اجرا نمایید. موسیقی‌دانان بزرگی چون موتزارت، باخ و بتهوونشما سه تن از برجستگان سبک موسیقی کلاسیک هستند.

ویژگی ساز گیتار کلاسیک چیست؟

ابتدا هر جمله کلیشه‌ای را در رابطه با خشک بودن ساز گیتار کلاسیک به کنار بگذارید. چون این شایعه‌ها اصلا واقعیت ندارد. در حقیقت، هیچ قانون دست و پاگیری جهت نواختن گیتار کلاسیک وجود ندارد. این واقعیت غیرقابل انکار را می‌توانید از نوازندگانی بشنوید که در دو دسته موسیقی پاپ و کلاسیک فعالیت تخصصی دارند. به طوری که شما می‌توانید تکنیک‌های کلاسیک را در ساز ویولن هم اجرا کنید.

آموزش کامل نواختن گیتار کلاسیک

مرحله یک | نحوه نگهداشتن گیتار کلاسیک

بر روی یک صندلی آرام بنشینید و پای چپ‌تان را بر روی یک زیرپایه قرار بدهید. توجه داشته باشید که ارتفاع زیرپایه بیشتر از 15 سانتی متر نباشد. سپس گیتار کلاسیک را بر روی پای چپ خود بگذارید. به طوری که دست‌های شما جهت نواختن گیتار کلاسیک، رها هستند. این ترفند باعث می‌شود تا وزن بازوی دست راست شما در سمت باس گیتار قرار بگیرد. از طرفی، احتمال افتادن ساز گیتار در این حالت به شدت کم است.

پس از اینکه به این شکل مناسب بر روی صندلی نشستید، با دست چپ خود هر فرتی را به صورت عمود بفشارید.

مرحله دو | نحوه انگشت‌گذاری دست چپ روی فرت‌های ساز گیتار کلاسیک

ابتدا دست چپ خود را به طور کامل باز کنید. سپس کف دست خود را به سمت بالا بگیرید. شست خود را بین انگشت یک و دو قرار دهید و دست خود را مشت کنید. دست چپ خود را به صورتی مشت کنید که تمامی انگشت‌های شما حالت خمیده داشته باشند. دسته گیتار را به همین حالت در دست چپ خود نگهدارید. به صورتی که شست شما در بخش پشتی دسته قرار بگیرد. به طور کلی، شما می‌بایست دست خود را به حالت نرم و صافی نگهدارید. همچنین، حالت قرار گرفتن گیتار کلاسیک در دست و هنگام فشار دادن فرت باید خمیده باشد. به همین منظور، لازم است تا دست چپ خود را به صورت آرام فشار دهید. چرا که برخی از هنرجویان در کلاس نوازندگی گیتار کلاسیک سعی دارند تا دست خود را به صورت محکم بفشارند. به جهت اینکه بتوانید دست خود را به صورت آسان بفشارید، لازم است به طور سخت دست خود را نگه ندارید.

زمانی که ساز گیتار کلاسیک را می‌نوازید، بدیهی است که طول سیم تغییر می‌کند. تغییر طول سیم به معنای تغییر در فرکانس ساز است. از این رو، می‌بایست جهت اجرای هر نت با نوک انگشتان خود آن محل را بفشارید. سپس با پیک یا انگشتان دست راست خود باید سیم را مرتعش نمایید.

چندین نکته که جهت نواختن گیتار کلاسیک باید همواره به آن‌ها توجه کنید:

  1. با نوک انگشتان خمیده خود، سیم گیتار را فشار دهید.
  2. نوک انگشتان خود را به صورت عمودی بر روی گیتار قرار دهید.
  3. به هنگام فشار دادن سیم گیتار بسیار مراقب باشید تا انگشتان‌تان به سایر سیم‌ها برخورد نکند.

تصور کنید که می‌خواهید فرت پنجم را بفشارید. در این شرایط، لازم است تا انگشتان خود را روی میله فرت چهارم و پنجم قرار دهید. به طوری که انگشت شما نباید در مرکز مربع قرار بگیرد. بلکه انگشت شما می‌بایست در نزدیکی فرت بالاتر قرار داشته باشد. گفته می‌شود که این نوع انگشت گذاری به شما کمک می‌کند تا بدون هیچ احساس گزگز شدن، بتوانید به صورت طولانی مدت گیتار بنوازید.

اگر این شرایط را تجربه کرده باشید، به طور حتم می‌دانید که احتمال التهاب شدن پوست انگشت شما بسیار است. در این رابطه به شما باید بگوییم که خیلی نگران این موضوع نباشید. زمان زیادی طول نخواهد کشید که پوست انگشتان شما ترمیم می‌شود و به حالت نخست باز می‌گردد. در این مدت فقط صبر کنید و به هدف خود نگاه کنید.

به جهت اینکه بتوانید انگشتان خود را در حین اجرا، نرم کنید، لازم است تا با توپ پینگ پونگ تمرین کنید. این تمرینات بدین صورت است که توپ پینگ پونگ را روی میز قرار دهید. سپس کف دستان خود را بر روی آن بگذارید و دوباره دستان‌تان را باز کنید. انجام تمرینات فوق به شما کمک می‌کند تا انگشت دست چپ خود را به صورت بهتری کنترل کنید. همچنین شما می‌توانید یک مداد را لای انگشتان خود قرار داده و مداد را در همین حالت، تکان بدهید. پس از انجام تمرین‌های زیاد، متوجه خواهید شد که چقدر نسبت به قبل بهتر عملکرد دارید.