همانطور که گفتیم، گیتار هایی که برای نوازنده های مبتدی تولید می شوند عموما قیمت های مناسبی دارند تا بسیاری از افراد بتوانند این گیتار ها را خریداری کنند. اما در بازار شلوغ گیتار های الکتریک، به خصوص گیتار های مبتدی، چه نکاتی را درباره متریال باید در نظر داشت؟ کدام چوب ها صدای بهتری به ما می دهند و هنگام مطالعه مشخصات فنی هر کدام از این ساز ها باید به چه نکاتی توجه کنیم.

چوب هایی که برای گیتار های الکتریک استفاده می شوند، تنوع بسیاری دارند و دلیل این تنوع صدا های مختلفی است که می توانید از این گیتار ها دریافت کنید. برای مثال گیتاری که از بدنه ای با چوب ماهون ساخته شده است صدایی به مراتب گرم تر از گیتاری با چوب بیس وود تولید می کند.
 
شما همچنین باید به شکل دسته و چوب دسته توجه ویژه ای داشته باشید. با این که در گیتار های ارزان قیمت عموم شرکت ها از چوب میپل برای ساخت دسته استفاده می کنند، اما شکل دسته می تواند در نحوه اجرای تکنیک و یا سرعت نوازندگی شما تاثیر چشم گیری داشته باشد.
طول دسته یکی دیگر از نکاتی است که باید به آن توجه کنید. گیتار هایی همانند لس پاول های شرکت گیبسون از طول دسته ای برابر با ۲۴.۷۵ اینچ بهره می برد. این در حالی است که گیتار های شرکت فندر دارای دسته هایی به طول ۲۵.۵ اینچ هستند. این تفاوت در طول دسته این گیتار ها در انتخاب گیج سیم های شما تاثیر مستقیم دارد. برای مثال برای داشتن کشش سیم های یک گیتار لس پاول با گیج سیم ۱۰، باید بر روی استرتوکستر خود از گیج سیم ۹ استفاده کنید تا همان حس و کشش برای شما تداعی شود.