به شما تبریک می گویم، کم مانده تا خواندن موسیقی را یاد بگیرید! در ابتدا نگاهی به گام‌ها می‌اندازیم. یک گام از هشت نوت متوالی تشکیل می‌شود برای مثال، گام C ماژور از C,D,E,F,G,A,B,C تشکیل می‌شود. فاصله بین نوت اول گام ماژور C و آخرین نوت، یک اکتاو را تشکیل می‌دهد. گام C ماژور اهمیت زیادی از نظر تمرینی دارد چون هنگامیکه گام C دارید سایر گام‌های ماژور هم در این مکان قرار خواهند گرفت. هر کدام از نوت های گام ماژور C با یک کلید سفید روی کیبورد در ارتباط قرار می‌گیرند در تصویر زیر گام C ماژور روی حامل و کلیدهای مرتبط با آن روی کیبوردتان نمایش داده شده‌اند:

متوجه شده‌اید که با پیشروی در طول حامل به سمت راست کیبورد، دانگ صدای نوت ها بالاتر (زیرتر) می‌رود. کلیدهای مشکی چه می‌شوند؟ به لحاظ موسیقیایی، کل تون‌های یا کل گام‌های بین حروف نوتی، صدای تولید شده به وسیله سازمان را محدود خواهند کرد. حالا نواختن گام ماژور C را در نظر بگیرید. فاصله میان کلیدهای C و D در گام C یک گام کامل است، با این حال فاصله میان کلیدهای Eو F در گام C، نیم گام است. آیا متوجه تفاوت شده‌اید؟ کلید مشکی بین کلیدهای E و F وجود ندارد؛ پس فقط نیم گام از همدیگر فاصله دارند. هر گام ماژوری که روی کیبورد می‌نوازید دارای الگوی مشابهی به صورت نوت کامل- کامل- نیمه- کامل- کامل- کامل- نیمه است. انواع گام‌های دیگری هم وجود دارند که هر کدام صداهای منحصر به فردی دارند مثل گام‌های مینور، گام‌های مودال (modal) و غیره که بعداً به آنها خواهیم پرداخت. فعلاً روی گام‌های ماژور و الگوی گام ماژور متمرکز می‌شویم. در ادامه دوباره نگاهی به گام ماژور C روی کیبورد می‌اندازیم.
نیمه تون‌ها یا نیم گام‌ها روی کیبورد امکان نگارش انواع اصوات درون یک آهنگ را فراهم می‌کنند. یک شارپ با نماد# مشخص می‌شود یعنی این نوت یک نیمه تون (یا نیم گام) بالاتر از سر نوت است که در سمت راست آن روی برگه موسیقی نوشته می‌شود. در عوض نماد ♭ مربوط به نوت فلت است یعنی این نوت یک نیمه تون پایین‌تر از سر نوت است و در قسمت راست آن نوشته می‌شود. با توجه به تصویر کیبورد و حامل نوت گذاری شده در زیرش، هر نیم گام بین نوت های C و E قرار دارد که مکان استفاده از شارپ یا فلت هم وابسته به حرکت شما به سمت بالا یا پایین کیبورد است.
نمادی دیگر در مورد نیمه تون‌ها، نماد طبیعی به شکل ♮ است. هر نوتی شارپ یا فلت است و این شارپ یا فلت در طول میزان بسط می‌یابد در غیر اینصورت طبیعی محسوب می‌شود. نماد طبیعی باعث لغو نماد شارپ یا فلت درون میزان یا آهنگ می‌شود. نواختن C تا E با نمادهای طبیعی به صورت زیر خواهد بود.
در نهایت برای خواندن موسیقی باید نشانه‌های کلیدی را بشناسید. در حال حاضر یک نشانه کلیدی را می‌شناسید که کلید C است! گام ماژور C که در بالا آموختید روی کلید C قرار می‌گیرد. گام‌هایی که تونیک هستند، نوت برتر درون یک گام هستندو نوع نواختن کلید را مشخص می‌کنند. می‌توانید گام ماژور را روی هر نوتی آغاز کنید و الگوی نوت کامل- کامل- نیمه- کامل- کامل- کامل- نیمه را دنبال کنید. حالا این الگو را روی کلیدهایی به غیر از کلید C دنبال کنید تا از شارپ‌ها و فلت ها استفاده نمایید.
از این رو شارپ‌ها و فلت ها را به عنوان نشانه‌های کلیدی آهنگتان درست قبل از متر و بعد از کلید روی برگه موسیقی قرار داده‌ایم. یعنی باید این شارپ‌ها و فلت ها را در موسیقی رعایت کنید مگر آنکه نماد طبیعی آنها را طرد کند. نشانه‌های کلیدی یک قطعه را براساس شارپ‌ها و فلت های نشان داده شده تشخیص خواهید داد. نگاهی به برخی از نشانه‌های کلیدی با استفاده از شارپ‌ها و فلت ها می‌اندازیم.