برای نواختن باید متراژ آنرا بشناسید که همان ضرب مورد استفاده در حین رقص، دست زدن یا پا کوبیدن همراه با یک آهنگ است. متر در حین خواندن موسیقی مشابه کسری است که عددی در بالا و پایین آن قرار گرفته است و کسر میزان آهنگ محسوب می‌شود. عدد بالایی تعداد ضرب‌ها در هر میزان را نشان می‌دهد که همان فضای حامل در بین خطوط عمودی (یا همان بار ) است. عدد پایینی هم ارزش نوت برای هر ضرب را مشخص می‌کند.

مثال بالایی دارای کسر میزان 4/4 است یعنی 4 ضرب به ازای هر بار وجود دارد و هر نوت یک چهارم هم یک ضرب نواخته می‌شود. با اعداد فوق به صورت 1 ، 2 ،3، 4 – 1، 2، 3، 4 را بنوازید.
 
در مثال زیر کسر میزان برابر با 4/3 یعنی 3 ضرب به ازا هر بار وجود داردو هر نوت یک چهارم یک ضرب نواخته می‌شود برای نواختن نوت زیر به صورت 1، 2، 3 – 1، 2، 3 بنوازید.
دوباره نگاهی به مثالهای فوق می‌اندازیم. توجه کنید که کسر میزان در شعر «Tminkle Twinkle Little Star» یعنی 4 ضرب در هر میزان و 4 نوت در میزان دوم قرار دارد. چون دو نوت یک چهارم و یک نوت نصفه دارید که جمع آنها معادل 4 ضرب می‌شود.
 
علاوه بر ارزش نوت ها و کسر میزان، آخرین جزء از حس ریتم هم تمپو یا تعداد ضرب‌ها در هر دقیقه است. تمپو سرعت نواخت قطعه را مشخص می‌کند و غالباً در بالای برگه موسیقی نشان داده می‌شود. تمپویی معادل 60BPM (ضرب در هر دقیقه) یعنی 60 نوت را در هر دقیقه یا یک نوت واحد در هر ثانیه نواخته خواهد شد. به همین صورت تمپوی 120 دارای سرعت دو برابری و 2 نوت در هر ثانیه است. شاید عبارات ایتالیایی «لارگو»، «آلگرو» یا «پرستو» را هم در بالای برگه مشاهده کرده‌اید که تمپوهای متداول هستند. نوازندگان از ابزاری به نام مترونوم استفاده می‌کنند تا در حین تمرین یک قطعه جدید، سرعت مناسب را حفظ کنند.