مانند هر ساز دیگری، آکاردئونها کاملا محکم هستند اما با ظرافت ساخته شده اند، بنابراین ممکن است کمی آسیب هم بر روی نحوه اجرایشان اثر بگذارد. راهنمایی های کلی که از بروز آسیب به آکاردئون جلوگیری می کنند در بخش زیر آورده شده اند:

 
  • هرگز هنگامی که دکمه یا کلیدی را فشار نمی دهید، بلوها را باز و بسته نکنید یا نگذارید باز یا بسته بمانند. وقتی هیچ دکمه یا کلیدی فشرده نشده، تمام پدها بسته اند؛ باز یا بسته کردن بلوها باعث می شود هوا به زور وارد محفظه سربسته شده یا از آن خارج شود که این اعمال زور می تواند نشتی ایجاد کند. اکثر آکاردئونها معمولا یک دکمه “هواکش” در اطراف سمت چپشان دارند که منفذ یا هواکشی را باز کرده تا به بلوها اجازه حرکت آزادانه را بدهد. در غیر اینصورت به سادگی می توانید یک جفت دکمه را به طور تصادفی در یک طرف به طور دلخواه فشار دهید.
  • در آکاردئونهای بدون زبانه دیجیتال، هیچ پدی وجود ندارد اما شما می توانید باز هم به طور تصادفی بلوها را وادار کنید خودشان نشتی گیری کنند. ممکن است یک منفذ کوچک وجود داشته باشد که همیشه باز است، اما معمولا یک دکمه هواکش وجود دارد. این دکمه ممکن است به طور خودکار وقتی آکاردئون خاموش است باز شود. در آکاردئون بدون زبانه فشردن دکمه ها، پدها را باز نمی کند، زیرا وجود ندارند. بنابراین از محل قرار گیری دکمه هواکش و نحوه عملکرد آن آگاه شوید.
  • همیشه آکاردئون را با جعبه اش جابه جا کنید زیرا این کار باعث می شود بلوها حرکت نکنند. برخی از آکاردئونها ممکن است بندهای قفل بلو داشته باشند که از باز شدن آنها هنگامی که به هم متصلند جلوگیری می کند. آکاردئونها می توانند سنگین باشند، بنابراین همیشه اصول ایمنی را هنگام برداشتنشان رعایت کنید. هرگز یک آکاردئون را از یک طرف بلند نکنید زیرا این کار باعث می شود تا بلوها باز شوند.
  • آکاردئونها را در مکانهایی که رطوبت خیلی بالا یا خیلی پایین است، نگهداری نکنید. آکاردئونها بندهای چرمی در داخل خود دارند که برای تنظیم عبور هوا بین زبانه تعبیه شده اند و رطوبت می تواند باعث تغییر ماهیت و ترک خوردن این چرمها شده که ممکن است آکاردئون را از کوک خارج کرده و واکنش آن را کند کنند. آکاردئونهای بدون زبانه این بندهای چرمی را ندارند اما قطعات الکترونیکی درونشان وجود دارد که می توانند به وسیله رطوبت آسیب ببینند.
  • از آنجاکه درون آکاردئون برای عبور هوا باز است، گرد و غبار می تواند در داخل آن انباشته شود. ساده ترین راه برای جلوگیری از این مشکل، نواختن آن است! اگر قصد دارید مدتی با آکاردئون کار نکنید، روی آن را بپوشانید و داخل ساک مخصوصش قرار دهید. اگر هم تصمیم دارید برای همیشه آکاردئون را کنار بگذارید، بهتر است آن را بفروشید تا به خاطر عدم استفاده خراب نشود.